Mikrobiom zadbaj o niego i żyj zdrowo

Mikrobiom zadbaj o niego i żyj zdrowo!

wpis w: Aktualności, Blog | 0

Mikrobiom co to jest i dlaczego dbałość o niego jest taka ważna w kontekście stanu i zdrowia skóry? Jak polepszyć jej wygląd dbając o mikrobiotę (mikrobiom) – czyli całą florę zamieszkującą nasz organizm?

Zdrowe jelita to zdrowa skóra

 

Tu o tym poczytasz, a jeśli chcesz żeby twoja skóra pozostawała jędrna, nawilżona i zdrowa, to wypróbuj te wskazówki. Wiem, że warto.

Zacznę od odporności dzieci, a w kolejnym poście zajmę się dorosłymi, żeby nie wprowadzać zbyt wielu informacji jednocześnie.

 

Już w brzuchu mamy możesz zapewnić komfortowe warunki rozwoju flory jelitowej swojego dziecka.

Co ty możesz zrobić żeby twoje dziecko od początku miało prawidłowo działający mikrobiom?

  •  warto w 3 trymestrze zacząć łykać dobre probiotyki (upewnij się, że to lek, a nie suplement diety, to wystarczy żeby zapewnić jakość i aktywność bakterii – lek to np. vivomix, lakcid, lacidofil)

Kilka wskazówek dotyczących wyboru oraz przechowywania probiotyków:

należy je przechowywać w lodówce
muszą mieć określony rodzaj (lactobacillus), gatunek (rhamnosus) i szczep (GG)
powinny być lekiem a nie suplementem diety
stosujemy je w trakcie każdej antybiotykoterapii i koniecznie 2-3 miesiące po zakończeniu
zmieniamy co 1-2 miesiące na inne szczepy żeby zasiedlać różne gatunki i nie tworzyć przewagi jednego)

  •   jedz dużo produktów zawierających błonnik, fruktooligosacharydy czy inulinę (cykoria, topinambur, większość warzyw, owoce w całości, zimny makaron, zimne ziemniaki) – te produkty dożywiają nasze bakterie jelitowe i pozwalają im się namnażać – nakarmmy je zatem
  • jedz kiszonki i jogurty, kefir
  • spożywaj ty ora dzieci olej z wiesiołka lub ogórecznika lekarskiego
  • zbadaj poziom vit D3 – optymalnie dla rozwoju twojego dziecka poziom twój to 50-70 jednostek jeśli masz niedobór – uzupełnij koniecznie / bez tej witaminy praktycznie nie mamy odporności, ani nasze dzieci, minimalny poziom to 30 jednostek, ale to i tak sporo za mało do optimum.

Co jeszcze można zrobić? Spędzać maksimum czasu na świeżym powietrzu.
Są dowody na silną odporność przy odpowiednim poziomie D3 oraz szybszej rekonwalescencji w chorobach.

  • naturalny poród pozwala zasiedlić jelita dziecka niezbędnymi bakteriami, cesarskie cięcie to uniemożliwia – dzieci po cc dopiero około roku mają odpowiednie zasiedlenie bakteriami. Można i trzeba im pomóc min. probiotykami oraz karmieniem piersią
  • są dowody na to, że wraz z mlekiem mamy przekazujemy dzieciom florę identyczną jak z jelit mamusi. Czyż to nie jest cudowne
  • pozwalajmy dzieciom na kontakt z ziemią i zwierzętami – zasiedla się więcej bakterii
  • nie dbajmy przesadnie o higienę – mycie rąk płynami antybakteryjnymi to morderstwo na niezbędnych nam do życia bakteriach
  • flora jelitowa dziecka przybiera kształt taki jak u dorosłego dopiero w wieku 12 lat do tej pory ty drogi rodzicu odpowiadasz za jej kształtowanie
  • cykl dobowy – odpowiednia ilość snu – ok 20:00 zaczyna się produkować melatonina, która nas usypia i regeneruje organizm. Ekspozycja na światło telefonu i/ lub tv przed snem opóźnia ten proces o 50-85 minut. My i nasze dzieci nie nadążamy się regenerowaćNie gapmy sie w telefony przed zaśnięciem

 

Dlaczego dbałość o prawidłowo działające jelita jest tak istotna? Jak to się przekłada na nasze zdrowie oraz zdrowie skóry?

 

  bakterie uzupełniają „galaretkę” – ściany jelit, czyli mówiąc najprościej jak się da uszczelniają jelita. Nieszczelne jelita to niewłaściwe wchłanianie substancji pokarmowych, to alergie, nietolerancja pokarmowa, to azs i choroby autoimmunologiczne

bakterie biorą udział w regulacji zachowań układu immunologicznego – skrótowo mówiąc to one są odpowiedzialne za uruchomienie komórek obronnych organizmu w przypadku zagrożenia. A kto ma to uruchomić gdy bakterii brak, lub jest ich niewystarczająca ilość

odpowiedni poziom bakterii daje stan równowagi pomiędzy Th1 i Th2
Co to takiego? Opowiem tak, żebyście zrozumieli. Są to dwa systemy odporności, które się uruchamiają naprzemiennie – jeden rodzaj może zwalczyć np. wirusa a drugi bakterię (mega uprościłam). Jeśli uruchomi się niewłaściwy, bo sygnały nerwowe są zaburzone, to niestety organizm nie zwalczy patogenu.
I to zaburzenie równowagi jest przyczyną wielu chorób autoimmunologicznych (nadreaktywność układu Th1), alergii skórnych czy pokarmowych (nadreaktywność Th2) czy nawet nowotworów.
Do tych zaburzeń dochodzi gdy mamy nieprawidłowo działającą florę jelitową i ubytki w nabłonku jelit.

Dodatkowo jeszcze:

  • produkują kwasy tłuszczowe, które nasz organizm może wykorzystać
  • umożliwiają wchłanianie z jelit jonów wapnia, magnezu i żelaza (a co gdy ich nie ma, lub jest za mało?)
  • wyściełają nabłonek jelitowy wspierając jego uszczelnianie
  • pobudzają syntezę witamin z grupy B oraz K (zapobiegają więc anemii)
  • stymulują układ odpornościowy do produkcji przeciwciał (funkcja immunologiczna)
  • stanowią barierę przed rozwojem patogenów
  • coś najważniejszego – okazuje się, że ¼ naszej błony śluzowej jelitowej to tkanki i komórki aktywne immunologicznie. Największa ilość komórek dendrytycznych (pobudzające produkcję limfocytów T , to te mordujące patogeny ) znajduje się w błonie śluzowej jelit.

 

Teraz widzicie dlaczego to takie istotne, aby dbać o te maciupeńkie istotki zamieszkujące nasze jelita (mikrobiom)?

Pokochajcie je, zaprzyjaźnijcie się z nimi, dowiedzcie się co one lubią jeść, jak je pielęgnować, a wasze dzieci będą w tempie ekspresowym leczyły się z chorób, ich skóra będzie jędrna i zdrowa, rozwój i wzrost prawidłowy. Substancje odżywcze (mikro i makroelementy) będą się prawidłowo wchłaniały i cały organizm będzie tryskał witalnością.

Już wkrótce dalszy ciąg opowieści o tym magicznym świecie w kontekście nas – dorosłych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zapisz się na nasz newsletter